Resfeber – del ett

För två veckor sen var det dags för 25manna och kampen om titeln „världens bästa klubb“.

Für alle, die hier nur Bahnhof verstehen, gibt es Google-Übersetzter.

Vi från Ärla IF såg fram emot tävlingen för att vi visste ju att vi hade et riktigt bra år. 25manna skulle bli en herligt avslutning av våra framsteg i de sista åren.
Helgen började redan på fredag när jag flög från Berlin till Arlanda. I Emils och Oskars lägenhet väntade redan Tolya och Margers och Sandra med lunchen. Sen blev det en ganska lång körning genom Stockholm med alla sina små gator och trafikljusar. Efter en timme eller så var vi fram vid OK Ravninens Klubstuga. Där hade vi en liten träning i fint skog. Sen åkte vi till Arenena för att byga upp tältet. Vi var nästan färdig och skulle bara sätter metallpinnar i marken. Men var är pinnarna? De var borta. Så vi kunde lägga tältet bara på marken och hitta några pinnar eller sånt till nästa morgonen.
Vi sov i en skola i närheten till tågstation och tävlingsarenan. Arrangörerna bjudate även på frukostbuffet. Så det blev energirik gröt till mig på morgonen. En väldigt bra förberedning när man ska springa näst sista strecka i 25manna-stafett och måste vänta ganska lång.
Jag var på plats bara några minuter efter massstarten kl. 9 på morgonen. Så jag hade några timmar på mig att titta runt, snacka med folk och njuta av solen. De andra hade redan byggt upp tältet trots att det fanns inte riktigt plats och pinnar. Men det var dock ett ganska mysigt tält.
I Ärla IF finns en ny tysk nu. Det är Markus från Dresden som jobbar som aupair som jag gjorde i Västerås. Vi hade ju mycket at prata om och tiden gick ganska fort. Strax före 13.30 jag skulle gå på streckan. Men på grund av en felstempel på femte streckan i laget jag visste inte på vilken plats vi var. Jag tänkte att jag har ännu några minuter kvar men Bjarne stod redan vid plankan och ropade efter mig. Det gick altså ganska fort in i skogen efter en tjej från OK Tyr. Och hur skulle det vara annars bummade vi direkt till första kontrollen. OK Tyr tjejen sprang väldigt konstigt hela tiden och jag var lycklig när jag kunde springa iväg från henne på femte kontrollen och orientera själv genom fina svenska skogen.

20141011_163112-1

IFK Lidingö SOK vann 2014 års 25manna tätt före Södertälje-Nykvarn OF och Hiidenkiertäjät – http://www.25manna.nu/

Jag sprang ingen superbra lopp som förra året i 25manna men plockade ändå en plats och Tolya kunde gå ut på 23de plats på sista streckan. Vi visste ju redan att vi var diskat men vi kämpade ändå fram till slutet och till slut skulle det vara en 24de plats om vi inte hade en felstempel. En ganska bra resultat men vi vet också att vi kan bättre. Så det blir spännande nästa år!
På kvällen var vi alla ganska trött men efter en stor pizza kvicknade vi till liv igen. Och sen blev det lite snack om utlänigars framtid i Ärla iF osv.
På söndagen sprang vi en medeldistans i samma terräng men mycket svårare banor. Det gick riktigt bra för mig och vid tredje sista kontrollen jag kom ifatt Isia Basset från Frankrike som startade två minuter före mig.

CIMG4713

trasig sko

Hela vägen jag var så koncentrerad att först i målet jag kände att min vänster sko gick sönder helt och hållet. Till slut blev det et nionde plats ”bara” sex minuter efter oslagbar Simone.
Sista stunderna på söndag jag har varit inne i Stockholm och köpte svenska böcker för att blir bättre i svensk med varje bok. Naturligtvis jag handlade lite lördagsgodis och kex också.
Tidigt på måndag morgon flyget gick tillbacka till Berlin och tillbacka till långtråkigt högskola jämnfört med ett helg i sverige.

Kommentar verfassen

