Korta nätter mellan Finland och Sverige

Idag är kortaste natten av året, men Jukolanatten och natten med festen på båten hem kändes ännu kortare

otrolig fint solnedgång nånstans i sverige

otrolig fint solnedgång nånstans i sverige

Hur minns man sådana nätter? Från Jukola minns jag mycket mycket regn, även om jag inte sov i tält. Ännu mer minns jag en riktig bra insats av alla Ärlatjejer.För mig gick det jätte bra på sista sträckan. Två minuters bom till första kontrollen. Men sen kändes det lite som att flyga genom skogen. Jag kunde suga fast mig vid en löparens rygg framför mig och sen bara springa, komma ikapp ryggen, ser nästa rygg … Och man får inte glömma årets första smultronen!
Tyvärr blev det ingen bastu efter målgången i år för att vi ville bara åka tillbaka till huset. Att ser Jukola på teven är inte så kul som i arenan men bättre än ingenting.
Det bästa kommer väl alltid på slutet: buffén och festen på båten till Sverige. Äter mycket och gott och sen dansa och fira att man har klarat en Jukola mer.
Jag gillar verkligen att åka med den här färjan: trevlig folk, svenska festlåter, lilla hus på små öar, havet, vågor och vinden i ansiktet. En fantastiskt sätt att fira livet och slappna av efter en tufft säsong med många spännande tävlingar och ladda inför SM ultralång i Eskilstuna om tio dagar.

Kommentar verfassen

